
"Jag uppskattar kontakten med våra kunder"
Jeanette arbetar som uthyrare på Rikshem. Det innebär att hon har hand om hela uthyrningsprocessen. Från det att en ledig lägenhet annonseras ut, till det är dags för kontraktsskrivning och inflyttning.
- Jag gillar fastighetsbranschen och har arbetat med uthyrning i flera år. Innan jag började på Rikshem jobbade jag med uthyrning av lokaler mot företag men saknade kontakten med bostadshyresgäster. Jag sökte mig till Rikshem, som jag tyckte var ett spännande företag med mycket utveckling. Dessutom var det skönt att komma tillbaka till hemmaplan i Uppsala, berättar Jeanette.
Kundkontakt och tät dialog med bostadsförmedlingen
I Uppsala, där Jeanette arbetar, förmedlar Rikshem sina lägenheter med hjälp av Uppsala Bostadsförmedling. Det betyder att hon har tät dialog och kontakt med förmedlingen när gäller frågor kring Rikshems fastigheter och uthyrningspolicy.
- Det jag tycker är kul med min tjänst som uthyrare är framför allt kundkontakten med våra hyresgäster. Det handlar bland annat om att förklara och informera om vad som gäller när man vill hyra en lägenhet. Jag beskriver våra områden och bostäder. Men jag gillar även den administrativa delen, som hantering av hyreskontrakt och juridiska frågor som ibland kommer upp, säger Jeanette.
Under pandemin fick uthyrarna anpassa sitt sätt att arbeta. Visningar på plats ställdes in. Kontakten med hyresgästerna fick ske med hjälp av telefon, foton och digitala visningar. Hyreskontrakten skrevs under med e-signering. Det här innebar en hel del nya lösningar. Men det bidrog också till att uthyrarna kunde stötta varandra på Rikshems olika kontor.
- Jag fick chansen att delta i ett projekt och hyra ut nyproduktionsprojekt i Norrköping. Det mesta har skett digitalt, men det var roligt att jobba med kollegor från andra kontor. Vi känner att det är ett företag, trots att vi sitter på olika orter. Vi har lärt oss mycket av varandra. Vi har gett tips för smidigare arbetssätt och hjälpt varandra med olika verktyg.
Jobbar med hållbarhetsfrågor
I sitt arbete som uthyrare har Jeanette också möjlighet att arbeta med de sociala hållbarhetsfrågorna som är viktiga för företaget. Hon stöttar lokala organisationer och kommunen när det kommer upp önskemål kring boendefrågor.
- Jag fick frågan om att bli kontaktperson för de här frågorna och det jag tackade självklart ja till. Det känns bra att kunna hjälpa till i viktiga frågor som till exempel bostadssociala kontrakt, säger Jeanette.